Vinnarna korade av arkitektstudenterna!

Idag korades vinnarna i idétävlingen för blivande arkitekter ”Framtidens kollektiva resande” som arrangerats av Sweco och Volvo Bussar. ”De tävlande har med ett tydligt formspråk presenterat ett resecentrum med stor flexibilitet som kan möta flera av framtidens utmaningar”, anser juryn om det vinnande bidraget En stilla stund på väg, skriver Sweco. 

Arkitektstudenterna bakom förslagen ”En stilla stund på väg”, ”Ta kontoret in till stan” och ”Höjdpunkten är knutpunkten” fick idag fick ta emot pris på Swecos huvudkontor i Stockholm. Ett hedersomnämnande delades ut till bidraget Min granne bussen. Idétävlingen för blivande arkitekter syftar till att uppmärksamma vilka möjligheter elbussar ger till hur vi kan utforma en attraktivare och tryggare stadsmiljö. Tysta, avgasfria bussar innebär helt nya möjligheter för planering av framtidens städer. Uppdraget för studenterna var att utforma ett förslag på en plats i staden där elbussar integreras med en byggnad eller utomhusmiljö på ett innovativt sätt som förenklar vardagen för resenärerna.

– Bidragen håller en hög kvalitet och det är roligt att se att studenterna tolkat uppgiften så bra och skapat lösningar för den hållbara staden där kollektivtrafiken står i centrum. Bidragen spänner över ett brett spektrum, allt från den enskilda busshållplatsen till större integrerade stadsbyggnadsprojekt. Att vi sedan fått in förslag från landets samtliga arkitekturskolor visar också att vi nått ut till alla studenter, säger Jan Mattsson, vd för Swecos arkitektverksamhet.

– Det är glädjande att kollektivtrafik engagerar. De vinnande bidragen visar på ett utmärkt sätt de möjligheter som finns med tysta och utsläppsfria elbussar, och hur dessa ger förutsättningar för att planera och bygga i städerna på ett helt annat sätt än idag, säger Magnus Broback, City Mobility Director på Volvo Bussar.

Under prisutdelningen fick studenterna presentera sina bidrag och diskutera tankarna bakom tillsammans med en inbjuden panel.

Juryn bestod av Håkan Agnevall, vd Volvo Bussar, Tomas Carlsson, vd Sweco, Meike Schalk, arkitekt och docent på KTH inom urbana studier och stadsbyggnad samt Karin Winter, specialist inom trafikfrågor Trafikverket och forskare på KTH. Totalt kom 17 förslag in.